СРПСКИ ЈЕЗИК И КЊИЖЕВНОСТ ЗА СЕДМИ РАЗРЕД ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

ЧИТАНКА (Гордана Влаховић, Јагош Влаховић)

  • Методичка апаратура диференцираним задацима постепено уводи ученике у разумевање и тумачење књижевног дела, од провере разумевања прочитаног, преко истраживања и тумачења до уобличавања синтезе и закључака.
  • Истраживачки задаци за разнолике облике рада (индивидуални, у пару, групни) воде ка активном учењу, критичком мишљењу, закључивању и пружају наставнику подршку у остваривању пројектне и интегративне наставе.
  • Остварена је хоризонтална и вертикална унутарпредметна корелација која обједињује књижевност, језик и језичку културу, као и међупредметна корелација.
  • Садржи методички налог Изабери задатак – где су диференцирани предлози задатака за различите способности, склоности, интересовања и афинитета ученика, у самосталном и групном раду, драгоцен за подстицање и развијање радозналости и интересовања ученика за књижевност, уметност (ликовне уметности, стрип, позориште, филм, музику) и културу у целини, али и за науку (кроз интегративне и пројектне приступе).
  • Уз обраду већине књижевних текстова налазе се QR-кодови за мултимедијалне и образовне садржаје: радио и ТВ емисије, драмске интерпретације и позоришне представе, филмове, виртуелне посете галеријама и музејима, сајтовима дигиталних библиотека Народне библиотеке Србије и Библиотеке Матице српске и другим образовним садржајима.
  • Осим уметничким илустрацијама, уџбеник је опремљен репродукцијама слика и цртежа најзначајнијих српских уметника, фресака, фотографија писаца и насловних страна првих издања њихових дела, позоришних и филмских плаката итд. Графички изглед табела, систематизација и задатака за проверу знања својом прегледношћу подстиче и олакшава обнављање и утврђивање наставних садржаја.

ГРАМАТИКА (др Јелена Журић, др Јелена Ангеловски)

  • Водич кроз уџбеник језика, правописа и језичке културе представљен је у лику, и делом, Бранислава Нушића: одломци поглавља „Српски језик” из Аутобиографије хумористички, и поуздано, уводе ученике у свет језичког стваралаштва и развијају њихов осећај за језик.
  • Језичке појаве објашњавају се посредством пажљиво одабраних лингвометодичких предложака: одломака из познатих књижевних дела (заступљене су све књижевне врсте), али и примера ученичких радова и разговорног стила.
  • Садржи диференциране задатке и вежбања уз сваку лекцију и на крају сваког поглавља (систематизације).
  • Подржава учење путем истраживања, откривања, решавања проблема током читавог уџбеника, нарочито у методичком налогу Теме за размишљање, разговор, писање – где се посебно остварује унутарпредметна, али и међупредметна корелација.
  • Уџбеник подржава активно учење, развија љубав према језику и књижевности, негује стваралачке способности и буди свест о вредности језичке културе.
  • Остваривању исхода доприноси и сама структура уџбеника и сваке лекције понаособ и из језика и правописа и из области језичке културе, којом се настави садржаји употпуњују и заокружују.
  • Графички је доследно функционално обликован тако да су јасно и прегледно издвојени сви сегменти лекција, укључујући и вежбања и табеле за систематизацију наставних садржаја.

РАДНА СВЕСКА (др Јелена Журић, др Јелена Ангеловски, Драгана Цуцић)

  • Садржи вежбања и задатке из језика и књижевности за обнављање градива шестог разреда.
  • У потпуној је корелацији са Читанком и Граматиком.
  • Диференцирана вежбања и задаци у највећој мери омогућавају обнављање, систематизацију и утврђивање наставних садржаја из књижевности, језика, правописа и језичке културе ради остваривања Програмом одређених циљева и исхода.

УЏБЕНИЦИ У ЕЛЕКТРОНСКОМ ОБЛИКУ (на Мудл платформи и на платформи Едука дигитал)

ЧИТАНКА (Гордана Влаховић, Јагош Влаховић)

  • Уџбеник у електронском облику у потпуности одговара уџбенику у штампаном облику, а разлика се састоји у мултимедијалним садржајима и интерактивним задацима које омогућује дигитализација.
  • Аудио-записи: снимак књижевног текста који чита драмски уметник или сам писац.
  • Видео-записи –  у већини лекција постоје видео-садржаји који додатно подстичу ученике на размишљање, разговор, дискусију, читање и писање; ту су инсерти из документарних, образовних, научних и играних емисија и филмова.
  • Линкови – отварају и друге образовне садржаје преко сајтова задужбина, музеја, библиотека, у којима ученици могу да истражују, сазнају више и развијају своју општу културу.
  • Интерактивни задаци после сваког поглавља, као и на крају уџбеника (Провери своје знање на крају школске године) подржавају остваривање исхода.

ГРАМАТИКА  (др Јелена Журић, др Јелена Ангеловски)

  • Уџбеник у електронском облику у потпуности одговара уџбенику у штампаном облику, а разлика се састоји у мултимедијалним садржајима и интерактивним задацима које омогућује дигитализација.
  • Садржи мноштво интерактивних задатака, у свакој лекцији и на крају поглавља, као и Завршни тест (Провери своје знање на крају школске године).
  • Обогаћен је мотивишућим и образовно функционалним аудио и видео садржајима, линковима који воде на корисне образовне сајтове (дигиталних библиотека, музеја, задужбина, часописа за децу, за лингвистичке теме и питања) – што ће помоћи ученицима да богате свој речник, негују културу изражавања и стичу знања из језичке и опште културе.

ДОДАТНИ МАТЕРИЈАЛИ: КОНТРОЛНЕ ВЕЖБЕ И ПЕТНАЕСТОМИНУТНИ ТЕСТОВИ

КОНТРОЛНЕ ВЕЖБЕ са решењима (др Оливера Крупеж, Дејан Андрејић)

  • Функционално обликоване вежбе за обнављање, систематизацију и утврђивање наставних садржаја из језика и књижевности према циљевима и исходима одређеним Програмом наставе и учења.
  • 11 вежби А и Б групе (укупно 22) из језика, правописа и језичке културе.
  • 18 вежби из књижевности (појединачна књижевна дела и епске песме из програма домаће лектире).
  • Предлози вежбања за периодичну проверу знања: Иницијални тест, Провера знања из језика и књижевности, Комбиновани тест, Глаголски облици, Полугодишњи тест, Народне епске песме (систематизација), Завршни тест из књижевности и језика.

ПЕТНАЕСТОМИНУТНИ ТЕСТОВИ са решењима (Дејан Андрејић)

  • Функционално обликовани кратки тестови за обнављање, систематизацију и утврђивање наставних садржаја према циљевима и исходима одређеним Програмом наставе и учења.
  • 9 тестова А и Б групе (укупно 18) из језика и правописа.
  • 5 тестова А и Б групе (укупно 10) за проверу знања из књижевности (Лирика, Епика, Драма, Књижевност, Стилске фигуре).

ЗБИРКА ЗАДАТАКА ЗА ИОП (Дејан Андрејић)

  • Првенствено је намењена ученицима који наставу прате по ИОП1, односно оним ученицима којима се настава прилагођава.
  • Садржи задатке из свих битних области наставе српског језика и књижевности (читање и разумевање текста, граматика, правопис, књижевност) прилагођене тако да ученик практично примени знања стечена на часовима обраде.
  • Задаци су, углавном, на нивоу допуњавања, повезивања, дописивања, уз одговарајуће примере уз помоћ којих ученик стиче слику о томе како се задаци раде.
  • Збирку превасходно треба прихватити као помоћно средство на часу које ће подржати настојања наставника и ученику помоћи да лакше савлада основне наставне садржаје, али и као извориште нових идеја које ће помоћи наставницима да створе своје стратегије образовања ученика са посебним индивидуалним потребама.